”Jeg får jo ikke noget ud af min træning, hvis jeg ikke bliver total-monster-øm af det?!”

Denne overbevisning hører jeg ofte. Meget ofte, endda. Ved første øjekast lyder det da også meget fornuftigt. Og jeg har også selv i en del år været af den overbevisning at en træning, der ikke medførte høj grad af muskelømhed ikke var en lige så god træning som den, der gjorde.

Men nu skal du bare høre historien om, hvorfor muskelømhed ikke er et hensigtsmæssigt succeskritierie i din træning.

Der var en gang..

.. nej, okay.

undefined

Sagen er nemlig den, at muskelømhed blot er et udtryk for at kroppen har lavet noget uvant – eksempelvis en ny øvelse, flere kg. i øvelsen, flere sæt i øvelsen eller lign. Du har så at sige chokeret kroppen i sådan en grad, at den responderer ved at give dig ømme muskler. På den måde håber kroppen (hvilket plejer at virke på de fleste), at du ikke lige udsætter den for noget lignende igen lige foreløbig. I hvert fald ikke før, at den er blevet stærk og modstandsdygtig nok. Når du så har udsat kroppen for dette ”uvante” en del gange, så vil du ikke længere opleve muskelømhed.

Men betyder det så, at du ikke får noget ud af din træning længere? Nej, det betyder bare at din krop er blevet mere tolerant over for muskelømhed end tidligere. Ømhed bør IKKE være et succeskriterie for din træning og du bør IKKE for alt i verden prøve at opnå så meget muskelømhed som muligt – medmindre du synes, at det er super fedt ikke at kunne sætte sig ned på et toiletbræt uden at gøre hele nabolaget opmærksomme på det.

Dermed ikke sagt, at muskelømhed altid er en dårlig ting. Fra tid til anden er det fint, men at have det som et succeskriterie for ens træning er IKKE hensigtsmæssigt. Succeskriteriet bør i højere grad være om du rent faktisk kommer tættere på dit mål. Og hvad er dit mål så? I hvert fald ikke at blive øm, vel? Så vær bevidst om dit mål og fokuser på at gøre ting, der får dig tættere på dit mål i stedet for hvor øm du bliver af dit træningsprogram.

Ønsker du at træne med dit mål for øje i stedet for ømme muskler? Så kontakt mig her og lad os komme i gang!