De fleste er enige med hinanden om, at fysisk aktivitet er sundt – både for kroppen og øverste etage. Men er det nu også sundt i forbindelse med en graviditet?!

Jeg har tidligere (på min instagram-profil) skrevet kort om træning og graviditet med det formål at tydeliggøre, at man GODT må træne som gravid samt om de enkelte forbehold man bør tage. Jeg vil med dette – lidt længere – blogindlæg snarere sætte fokus på de mange positive effekter, der er ved at holde sig fysisk aktiv imens maven vokser. Og jeg skal da lige love for, at listen er lang. I samråd med min gravide kæreste (åh, åh – så kom det ud på de sociale medier!) har jeg plukket de mest iøjefaldende ud:

undefined

• Fysisk aktive gravide kvinder tager i gennemsnit 3,6 kg. mindre på i vægt – primært pga. en mindre stigning i fedtmasse. Og når barnet omsider er kommet til verden er det alt andet lige nemmere at fortsætte den fysiske aktivitet, end at starte efter 9 måneders inaktivitet.

• En undersøgelse viste, at fysisk aktive gravide kvinder klagede mindre over træthed, kvalme, vandophobning og bækkenløsning.

• En anden undersøgelse viste, at fysisk aktivitet i de første 20 uger af graviditeten reducerede risikoen for svangerskabsforgiftning med 35% (!).

• Ca. 1 ud af 10 kvinder oplever fødselsdepression og det er velkendt, at fysisk aktivitet er én af nøglerne til bedre trivsel for depressionsramte – og dermed også for gravide kvinder med fødselsdepression.

• En tredje undersøgelse viste, at 6% af fødslerne hos fysisk aktive gravide kvinder foregik ved kejsersnit mod 30% hos fysisk inaktive gravide kvinder.

• En fjerde undersøgelse viste, at fødselstiden var kortere hos fysisk aktive kvinder: gennemsnitligt 1 time og 58 min. kortere.Så er du selv gravid, så er der altså her en række gode argumenter for at få implementeret fysisk aktivitet under din graviditet. Og her skal ”fysisk aktivitet” forstås som mindst 30 minutters daglig motion ved moderat intensitet, dvs. en intensitet hvor du kan mærke at du træner – men det er slet ikke hårdt.

.. og ja, du gættede rigtigt: Selvom du ikke er gravid, er det OGSÅ en god idé at være fysisk aktiv. Dette er ikke forbeholdt de gravide kvinder!

PS: Ovenstående er med udgangspunkt i bogen ”Graviditet og motion” fra 2012 af overlæge og professor ved Københavns Universitet, Bente Klarlund Pedersen samt håndbogen ”Fysisk aktivitet – håndbog for forebyggelse og behandling” fra 2003 af Sundhedsstyrelsen.