undefinedHvis du ønsker fremgang i din træning er det utrolig vigtigt, at du hverken restituerer for lidt eller for meget. Du skal med andre ord forstå og udnytte begrebet ”superkompensation”.

Det er nemlig sådan, at du nedbryder kroppen under (styrke)træningJa, du læste rigtigt. Du bliver så at sige svagere af at træne. Heldigvis er kroppen så smart indrettet, at den automatisk vil genopbygge sig selv i en lidt stærkere og modstandsdygtig udgave, mens du restituerer. Det vil altså sige, at det ikke er træningen i sig selv, der gør, at man bliver stærkere. Det er derimod i pausen mellem træningspas, at forbedringen finder sted. Derfor er en tilstrækkelig restitution mellem træningspas utrolig vigtigt, hvis du ønsker at fortsætte din udvikling.

At kroppen bygger sig stærkere end udgangsniveauet inden træningen, kaldes for superkompensation. Hvis restitutionen mellem dine træningspas bliver for kort, vil den næste træning påbegyndes før kroppens genopbygning (superkompensation) er fuldendt. Omvendt, hvis der går for lang tid mellem dine træningspas, vil kroppen, efter superkompensationen er nået, vende tilbage sit udgangsniveau og dermed vedligeholde sit nuværende niveau.

DERFOR drejer det sig om at påbegynde det næste træningspas på det tidspunkt, hvor superkompensationen er på sit højeste. Dette afhænger b.la. af ens samlede træningsmængde, men en god tommelfingerregel er at holde 48 timers pause mellem hvert træningspas.

For de visuelle (og dovne! :-p) viser billedet princippet om superkompensation.