WHAT?! Ingen slankekur? Jep, den bedste kur jeg kan anbefale er ”ingen-slankekuren”. Kender du den? De færreste gør, men bare vent. Den er på vej frem.

Men du kender eller har højst sandsynligt hørt om banankuren, LCHF, 5:2-kuren, detox-kuren eller stenalderkost? De er overalt og de lover guld og grønne skove. OG tabte kilo hurtigere end du kan stave til ”sund fornuft”. Hvis du kender dem, så kender du garanteret også til følelsen af frustration over den manglende (langvarige) effekt af disse slankekure.

undefined

SLANKEKURE VIRKER SIMPELTHEN IKKE

.. på den lange bane. Og hvorfor nu ikke det? Jeg er på nippet til at skrive et virkelig langt indlæg, men tænker at holde det relativt kort:

• Slankekure er kortsigtede og tidsbegrænsede og hjælper dig ikke med at opbygge nye og sundere vaner, der øger chancen for varigt vægttab. Når slankekuren er overstået vil du højst sandsynligt falde tilbage i de gamle, uhensigtsmæssige vaner – for nu har du jo ikke længere en udførlig kostplan at læne dig op ad

• Slankekure er enormt besværlige. Du skal (ofte) tælle kalorier og måle/veje din mad. Det gider du ikke i mere end 14 dage og dermed er slankekure ikke en langsigtet løsning

• Slankekure fortæller dig, hvad der er tilladt. Alt andet er forbudt og risikoen for at ”falde i” er uundgåelig! Når (og ikke hvis) du falder i, ”kan det hele jo også være lige meget”, fristes du til at tænke og inden du har set dig om er hele Marabou-chokoladepakken røget indenbords i ren afmagt over ikke at kunne overholde slankekuren

• Slankekure med et lavt kalorieindhold, forbud og restriktioner er IKKE motiverende at være på og manglende motivation øger IKKE dine chancer for at lykkes med dit vægttab

• Slankekure, der medfører et hurtigt vægttab (fra 1 kg. pr. uge og opefter) medfører, at en stor del af de tabte kg. kommer fra tabt muskelmasse. Og jo lavere muskelmasse, jo lavere forbrænding (især under arbejde). Jo lavere forbrænding, jo sværere er det at tabe sig og/eller holde vægten stabil

Hvad er mit bedste råd så? At tage meget kortere og langsommere skridt, end du tror du skal. Skridtet bør være så småt, at du med garanti vil opleve at kunne mestre det. Et sådant lille skridt kan eksempelvis være at erstatte den almindelige pasta med fuldkornspasta, starte dagen med et stort glas vand eller at gå en tur på 10 min. én gang ugentligt, hvis du slet ingen motion dyrker. Det virker måske nærmest ligegyldigt, men pointen er at ændringen skal virke så overskuelig og ligetil, at du kan blive ved med at gøre det igen og igen. Og vedholdenhed er én af de vigtigste nøgler til langsigtet succes. Når denne nye ændring er blevet til en vane, kan du så tage endnu et nyt, mega-lille skridt. Du vil således opleve succes, hvilket er vigtigt ift. at bevare motivationen for at fortsætte.

Det er således også vigtigt, at du er TÅLMODIG med dit vægttab. Dette er for rigtig mange – forståeligt nok – en kæmpe udfordring, men prøv i stedet at flyt dit fokus hen på konkrete handlinger (de bitte-små skridt jeg fabler om), du ønsker at implementere i din hverdag.

Jeg håber, at dette vil få dig til at reflektere over om vejen til dit varige vægttab går igennem slankekure. :-)