Ja, sikke en sensationsoverskrift?

Men det er ikke desto mindre dét som et forskningsprojekt fra 2011 har vist sig kan lade sig gøre. De 18 testdeltagere trænede 3 gange om ugen á ca. 30 minutters varighed i 7 uger. De opnåede i gennemsnit en stigning på 4% i deres kondital og en forbedring af deres 5-km tid på næsten ét minut (fra 23 min. og 4 sek. til 22 min. og 16 sek.). Samtlige deltagere sænkede også deres blodtryk samt deres totale kolesterolmængde i blodet. En kontrolgruppe, der fortsatte deres normale træning i de 7 uger, opnåede ingen forbedringer på ovenstående parametre. Dét er da vildt!

MEN HVORDAN TRÆNEDE DE SÅ?

Sådan her ser opskriften ud:

  • 30 sekunders langsomt løb
  • 20 sekunder med moderat hastighed
  • 10 sekunders spurt

.. altså ét minuts arbejde. Dette gentages typisk 5 gange efter hinanden efterfulgt af en pause på 2 min., hvorefter man udfører de 5 minutters arbejde igen. Jeg håber, at det giver mening. Hvis ikke, så kig på billedet. Det viser én blok á 5 minutters arbejde, som du så kan gentage så mange gange du lyster.

Så hvis du er løbet lidt sur i løbetræningen (hvis du forstår sådan en lille én..), så synes jeg helt bestemt at du bør prøve denne metode af. Du sparer tid og får altså bedre resultater end hvis du fortsætter med at løbe din velkendte 5 km-rute.

Go' løb'!